JOURNAL OF HYDROCARBONS MINES AND ENVIRONMENTAL RESEARCH

__________________

© Journal of Hydrocarbons Mines and Environmental Research, ISSN: 2107-6510, Volume 2, Issue 2, December 2011, 89-95
__________________________________________________________________________________________________

Utilisation des sondages électriques verticaux pour l’étude de l’intrusion marine en milieu côtier urbain. Cas de la ville de Castelldefels, Espagne

Teresa Teixidó 1, Alí Brahmia 2,* and José Antonio Peña 3

1 Institut Andalou de Géophysique, Université de Grenade, 18071 Granada, Spain
2 Faculté des Sciences, Département des Sciences de la Terre, Université de Batna, 05000 Batna, Algeria
3 Département de Préhistoire et d'Archéologie, Université de Grenade, 18071 Granada, Spain

* corresponding author: alibrahmia@hotmail.com (A. Brahmia)

Received: 13 October 2011 - Accepted: 25 January 2012 - Available online: 25 January 2012

Résumé: Cette étude est un exemple d’application des 34 sondages électriques verticaux (SEV) pour délimiter les intrusions marines dans les zones côtières urbaines et leur degré de salinité. Elle rentre dans le cadre plus large de l’impact sur les ouvrages du genie civil de la ligne de métro reliant la ville de Castelldefels à Barcelone.
Bien que les méthodes électromagnétiques (dans le domaine temporel ou fréquentiel) soient plus faciles à mettre en oeuvre, en raison des interférences électromagnétiques en milieu urbain, la méthode des SEV a été privilégiée.
A l’aide des coupes géo-électriques obtenues, la structure géologique des formations quaternaires a pu être établie. Les cartes d’isorésistivités ont permis de déterminer (i) deux niveaux détritiques à des profondeurs de 5-15 m et 30-40 m et (ii) une extension en subsurface de l’intrusion marine à ~800 m. De plus, la concentration de l’eau saline en NaCl a été déterminée à partir des résistivités obtenues par les SEV.
Mots clés: Sondage électrique vertical, résistivité électrique, intrusion marine, salinité.

The use of vertical electrical soundings for the study of seawater intrusion in coastal urban area. Case of Castelldefels City, Spain

Abstract: This study is an example of the application of 34 vertical electrical soundings (VES) in order to delimitate the marine intrusions in the urban coastal areas and their rate of salinity. It is part of a larger study on the impact of seawater on the civil engineering works of the underground line between Castelldefels and Barcelone.
Although the electromagnetic methods (time or frequency domain) are easily implement on the field, because of the electromagnetic interferences in urban areas, the VES method was preferred.
The geo-electrical sections allowed the geological structure of Quaternary formations to be known. The iso-resistivity maps allowed the determination of (i) two detrital levels at 5-15 m and 30-40 m depths and (ii) a subsurface extension of the marine intrusion at ~800 m. Furthermore, the equivalent concentrations of NaCl in seawater were calculated from the values of resistivity as obtained from the VES.
Keywords: Vertical electrical sounding, resistivity, marine intrusion, salinity.

Close Window